Dýchám s rolí - rozhovor z časopisu Televize.

       

Valérie Zawadská vystoupila v dabingu z křoví a její hlas se stal nejpopulárnějším při TýTý 1999

 

S Cenou Františka Filipovského.

VALÉRIE ZAWADSKÁ (41) se narodila v Šternberku na Moravě. Po roční zkušenosti elévky v šumperském divadle byla přijata na DAMU a první profesionální angažmá získala v divadle v Chebu. Do Prahy se vrátila po čtyřech letech a sedm sezon hrála v Městských divadlech pražských, odkud odešla před narozením prvního syna. Má ráda citáty.
Žije s hudebníkem Romanem Křížem, který je na „mateřské dovolené“ s jejich dvěma syny - Honzíkem (5) a Romanem (1,5). Třikrát (v letech 1996-98) získala v Přelouči Cenu Františka Filipovského, divácké ocenění za dabing, a dvakrát vyhrála v kategorii nejpopulárnější dabérka TýTý. Letos byla druhá v kategorii absolutní vítěz. Nedávno měla premiéru v Divadle Ungelt v anglické hře Jak vraždili sestru Charlie.
 
  Filmy: Kouzelné dobrodružství, Lev s bílou hřívou, Největší z pierotů, Vážení přátelé, ano, Kráva, Tři králové, Zastihla mě noc...
Nejoblíbenější dabing: Claudie Cardinalová v Tenkrát na Západě, Bílá kočička ve filmu Paříž, Paříž, Joan Collinsová v seriálu Dynastie, Peggy v Ženatý se závazky, manželka v seriálu Kutil Tim, Simone Signoretová ve filmu Kočka...
Oblíbený citát Valérie Zawadské: „Ukažte mi správný směr, cestu už najdu sama. Uvidíte, jak dokážu být šťastná!“
 
       
 

Valérie Zawadská se syny Romanem a Honzou.

Ten večer začal jako každý rok v Hudebním divadle v Karlíně, kde se předávaly ceny TýTý 1999. Velká vítání, velká očekávání, potlesk střídá potlesk. „Vítězkou v kategorii dabérek se stává Valérie Zawadská s počtem 30 389 hlasů...“ Tolik! Zdá se to neskutečné, herečka a dabérka Valérie Zawadská (41) se málem dotkla trůnu absolutního vítězství.

Jak se vám líbilo na TýTý?

Moc... Prožila jsem krásný večer s velkým překvapením. Když bylo několik dní před TýTý a jméno Zawadská bylo mezi nominovanými, dostala jsem trochu trému. Partner mě začal ujišťovat, že určitě budu nejlepší a

 
 

nejkrásnější, ať se ničeho nebojím. Měla jsem potom radost, že se na poslední chvíli rozhodl jít do Hudebního divadla v Karlíně se mnou, protože do společnosti málokdy chodí. A konečný výsledek šokoval nejen mě, ale asi i jeho. Bylo to neuvěřitelné... A my jsme spolu po několika letech prožili nádherný společenský večer. Domů jsme přijeli až ve dvě hodiny po půlnoci - díky babičce, která hlídala kluky. To znamená, že se nám na TýTý Týdeníku Televize opravdu moc líbilo.

Vraťme se k hlasům diváků, bylo jich jen o 4447 méně než...

...dostal absolutní vítěz Karel Gott, kterého velmi obdivuji, jak je šarmantní a nenechá se porazit ani vyvést z rovnováhy. Když stál na jevišti, moc jsem si přála, abychom dokázali být všichni tak velkorysí jako on. Vím, že to je idealismus, ale mohli bychom se alespoň snažit.

Čím si vysvětlujete takovou popularitu, kterou jste u diváků získala?

Přiznám se, že netuším. Když jsem poprvé dostala ocenění za dabing od diváků v Přelouči při Cenách Františka Filipovského, v televizi dávali Dynastii, kde jsem dabovala Alexis. Věděla jsem, že seriál diváci sledují a díky tomu si pamatují jména herců, kteří propůjčují své hlasy zahraničním kolegům. A když ten rok vyplňovali lístky se jmény dabérů, moje jméno si asi zapamatovali a napsali. Ale Dynastie už je pět let starý seriál. Od té doby jsem dabovala několik krásných filmů, ale už ne seriály, které by běžely s takovou intenzitou jako Dynastie. A tak mohu jen doufat, že je divákům můj hlas příjemný...

Vzpomenete si na svůj první dabing?

Bohužel na ten úplně první nikoli. Ale vzpomínám si, když nás ještě jako studenty DAMU pozvala na Kavčí hory režisérka Olga Walló. Přišlo nás asi deset a dělali jsme tzv. křoví - nejasné hlasové zvuky na pozadí mluveného slova. A tak si z nás Olga Walló - z nás křoví - začala pomalu vychovávat generaci dabérů. To bylo tak v roce 1980... - už před dvaceti lety? (Smích)

 
 

No comment!

A potom musela někdy přijít ta první velká role...

Nevím, jestli byla první, ale určitě si vždycky vzpomenu na film Tenkrát na Západě a Krále Leara. Tehdy mi Olga Walló dala text a kazetu s nádherně zfilmovanou shakespearovou hrou, kde jsem měla dabovat jednu ze sester, a řekla: „Doma si to pusť na videu a nauč se to. Je to těžký text, ale ty to zvládneš. A tady máš ještě tu Cardinálku, Tenkrát na Západě, na to se dívat nemusíš, to znáš!“ Tiše jsem namítla, že nemám video ani televizi... (Naštěstí jsem zrovna dostala honorář za krásný film Lev s bílou hřívou a mohla si koupit první televizi a video, které slouží dodnes.) Když jsem se naučila roli Cordelie nazpaměť (ale vdova Jill Claudie Cardinálové se mi stejně líbila víc), přišla jsem do studia a začala pracovat. Poprvé jsem pochopila, že když budu dabovat tak krásnou roli, bude to stejné jako si ji zahrát na divadelním jevišti. Musím ale poděkovat především režisérovi K. M. Walló a jeho dceři Olze, kteří mě zpočátku museli vodit za ručičku světem dabingu, a dneska vím, že světem krásným.

 

Jak byste charakterizovala role, které jste dostávala v dabingu?

To diváci určitě vědí a režiséři taky - díky zabarvení svého hlasu dostávám role rasantnějších žen, živočišnějších, povětrnějších, trochu potvor.

Nabídl vám někdo úplně opačnou polohu?

Ano, a zase to byla Olga Walló, která mně svěřila roli v kresleném filmu Paříž, Paříž. Byla to sladká, něžná, naivní bílá kočička s tenoučkým hláskem. Když jsem film poprvé viděla, trochu jsem se vyděsila: na takovou roli přece nemám hlas! Ale režisérka mi řekla: „Buď útlá v pase!“ A tak když dnes slyším tato slova z dabingové režie, vím, že mám ubrat ze svého témbru, stavím se na špičky, abych byla vyšší a dokázala vytáhnout do výšky i hlas.

Určitě jste se v dabingu setkala i s králem českého dabingu Miroslavem Moravcem...

Mnohokrát, díky němu jsem se naučila i tzv. dýchat s dabovanou rolí. Když jsem přijela z chebského divadla, kde jsem byla několik let v angažmá, do Prahy, hledala jsem si cestičky, jak začít pracovat. A tenkrát jsem přišla i do dabingu, kde jsem potkala Mirka Moravce - měla jsem příšernou trému, klepala jsem se po těle i na hlasu. Mirek mě chytil za ruku a řekl: „Neboj se, když se ti smyčka nepovede, může se smazat. A jestli chceš dobře namluvit postavu, všimni si, jak dýchá, a dýchej s ní.“ Nevím, jestli je to návod, ale já se podle toho řídím a díky Mirkovi Moravcovi jsem poodhalila oponu dabingu. Dneska vím, že to je krásná práce, možná stejně krásná jako stát na jevišti divadla nebo před filmovou kamerou.

Doma máte tři chlapy - ten největší, váš muž Roman, váš hlas určitě v televizi pozná, ale co vaši dva malí synové?

Honzík je starší, je mu pět let, a už delší dobu můj hlas v televizi pozná. Románek si asi před třemi měsíci hrál u televize a najednou se zastavil, podíval se na obrazovku, kde slyšel můj hlas, podíval se na mě, chvilku si to srovnával v hlavičce a řekl: Mama! Třeba je to dobré znamení, že by kluci mohli být muzikální po tatínkovi. Oba jsou báječní raubíři a komedianti, kteří napodobují, co vidí kolem sebe, dělají nejrůznější opičky a je radost mít je kolem sebe. Asi jsem nebyla nikdy šťastnější.

Děti jste měla později, než bývá zvykem...

Dlouho jsem si říkala, že jsem možná už prošvihla tu správnou dobu, kdy mít děti a rodinu. Vždycky jsem ale věděla, že to nebude dřív, než potkám toho pravého, se kterým chci já, ale i on se mnou mít děti. Trvalo to dlouho, ale když jsem v Divadle ABC potkala Romana, věděla jsem, že právě takového muže jsem vždycky hledala. Jako mladá holka jsem byla divoká a žila naplno - divadlem, filmem, láskou i světem kolem sebe. A když přišel ten pravý, neváhala jsem ani minutu. Jsem temperamentní po rodičích a do všeho jdu naplno.

Tak jste vletěla i do světa herectví?

Určitě, ale to mě provázelo už od malička, ačkoli nikdo z naší rodiny divadelním světem poznamenán nebyl. Maminka mi jako dvanáctileté holce koupila předplatné do divadla, kam jsem později na gymnáziu utíkala ze školy a okouzleně sledovala všechny zkoušky. Byla jsem divadelní nadšenec, a když mě nepřijali na JAMU (prý proto, že jsem byla tlustá), šla jsem prosit do šumperského divadla o místo elévky. Skvělý pan ředitel mě opravdu přijal a já byla ochotná hrát všechno. O rok později (zhubla jsem skoro dvacet kilo) mě vzali na pražskou divadelní fakultu a já byla šťastná.

Zalitovala jste někdy svého rozhodnutí stát se herečkou?

Málokdy něčeho lituji. Když už se pro něco rozhodnu, udělám to, i když třeba samotná cesta není lehká a vede přes pár překážek.

Nemáte pocit, že vás minuly na jevišti role, které jste si chtěla zahrát?

Po Julii ani Ofélii jsem nikdy netoužila, zahrála jsem si řadu jiných nádherných rolí a věřím, že další na mě čekají. Mám veliké štěstí, že jsem našla takového chlapa a mám rodinu... Mohu pracovat a on na sebe vzal roli muže v domácnosti. Je s klukama, když odjíždím do dabingu nebo na divadelní zkoušku. Báječně si ti moji chlapi rozumí a já někdy jen okouzleně sleduji, jak jim to spolu ladí. Jsem klidná a šťastná. Vím, že v životě je DOMOV to nejdůležitější. Ten pocit se nedá popsat, jenom prožít.

 
     
 

 
   

- Michaela Hrušková -

 
 

www.televize.cz

     

Zavřít okno.

     

Copyright © 2004 R K K & Valérie